Inici » El programa » Història

Història

Les vuit universitats públiques catalanes, a través de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), i EduCaixa – Obra Social ’la Caixa’, d’acord amb el seu compromís comú de potenciar i enfortir la relació entre ciència i societat, inicien l’any 2013 una línia de treball amb la qual implicar el públic infantil en la ciència i els equips d’investigació responsables de les recerques punteres en actiu a Catalunya.

Actualment, aquesta col·laboració ja consolidada acredita una àmplia experiència contrastada en la gestió de projectes que promouen l’apropament de la recerca a les escoles, la innovació pedagògica i l’obertura de nous canals de transferència de coneixement a la societat.

Investiga amb RecerCaixa! (2013-2018) és un programa dirigit a fomentar vocacions científiques entre l’alumnat d’últim cicle de Primària d’escoles de tot Catalunya, facilitant també coneixements i eines innovadores a les escoles que ajudin a millorar la seva pràctica pedagògica.

L’activitat proposa a les escoles desenvolupar durant un curs escolar una recerca pròpia a partir dels projectes d’investigació escollits en la convocatòria d’ajuts a la recerca d’excel·lència RecerCaixa, amb l’acompanyament dels equips responsables i un assessorament pedagògic. L’edició conclou amb un congrés científic i una fira de pòsters acollits per CosmoCaixa, on els alumnes comuniquen els resultats de les seves recerques a altres escoles.

Durant aquest període, hi han participat més de 3.800 alumnes de Primària de 49 escoles de tot Catalunya, i 68 investigadors del sistema de recerca català.

Fruit de l’experiència extreta a partir de les cinc edicions del programa Investiga amb RecerCaixa! com antecedent immediat, així com de l’acollida que va tenir en la comunitat educativa i la millora constant de què ha gaudit gràcies a les avaluacions efectuades, neix el programa Investiga amb CosmoCaixa!, un pas lògic en la consolidació de la relació amb el Museu CosmoCaixa, una entitat clau en la divulgació científica i un espai privilegiat on acollir la co‐construcció de recerques científiques.